fredag 5 september 2008

Kalla dem vad du vill-bollar



Detta inlägg handlar ju naturligtvis om den berömda negerbollen som det hette när jag var barn och växte upp. Nu för tiden lär man barnen att säga chokladboll och jag måste erkänna att jag lite mot min vilja fallit in i detta och också säger just chokladboll.

Jag har många varma minnen just kring negerbollar. Alla ingredienser fanns nästan alltid hemma vilket gjorde det möjligt att slänga ihop när sötsuget blev för stort och det kändes lite vuxet att ha kaffe i bakverket. Jag minns den gången jag och min storebror skulle göra en omgång negerbollar när vi var ensamma hemma en kväll. Det slutade med att vi delade smeten i två bitar och gjorde varsin jättestor negerhandboll. Det tog visserligen lite tid att få ner dem i temperatur i frysen, MEN så gott det var att mysa i soffan framför movieboxen och någon cool ungdomsfilm från det glada 80-talet knaprandes på det hembakade.


När jag arbetade en sommar på ett summer camp (kollo) för pojkar i Vermot, USA så ville jag bjuda barnen på något typiskt svenskt. Jag kom då på den briljanta idén att göra svenska negerbollar. Jag hade dock inget recept utan ringde hem till pappa som gladeligen skulle faxa över receptet dagen efter. Campet var new age-aktigt och en mängd olika nationaliteter samsades på stället. Min humoristiska pappa fixade ihop ett recept som han faxade över som utlovat. När jag kom in på chefens kontor för att hämta faxet hade lustiga pappa skrivit NEGERBOLLAR med stor text över hela papperet som överskrift vilket kändes lite pinsamt. Negerbollarna blev hur som en stor succé hos de, lite skeptiska, amerikanska barnen. (De undrade om allt vi åt i Sverige var runt)

Här är i alla fall mitt recept på min barndoms negerbollar...

Negerbollar
4,5 dl Havregryn
1,5 dl socker
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk starkt kallt kaffe
100 g smör eller margarin
pärlsocker*/kokosflingor

*Har inte dagens pärlsocker blivit förskräckligt hårt? Förr i tiden så smälte pärlsockret i munnen, nu gör det bara skador på tänderna... ;-)

Nu när jag skriver receptet undrar jag om jag inte skulle tycka att det smakade väl sött. Det var nämligen ganska många år sedan jag gjorde en omgång. Lite mer kakao, lite mindre socker helt enkelt.

/C

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmm... kommer ihåg de små bollarna som låg i egen låda i frysen, brorsan fick också en men åt ur den det stod Mia på... när han sedan blev tvungen att "betala" tillbaka ur sin burk (då syrran inte ännu ätit en enda och visste vem som fastnat i hennes burk), ja då blev han sur och tyckte det var orättvist - han hade ju läst fel!! Sött va!

Cam sa...

För inte så länge sen så blev min fru sugen på nåt till kaffet... Hade egentligen inget hemma... Men så *bling*.. Negerbollar.. Kolade i skafferiet.. O självklart fanns allt man behövde hemma!! Blev en mumsig kaffestund med barndomsminnena! =)

Anonym sa...

tänkte ju gå in och berätta om mitt negerbollskladdande för några helgen sedan... ;-) men det hade ju frugan redan gjort... Dom slank ner iaf någonstans under dagen när Hobbe hjälpte oss att tapetsera i taket =)

Fröken S sa...

Jag lovar att bjuda på några om ni kommer hit och fixar vårt sovrum... ;-) /C