lördag 15 november 2008

Bakverket

Denna tid varje år nominerar och utser DNs På Stan Gulddraken till ett antal krogar och kaféer. I år är Bakverket nominerat till kategorin bästa kafé och vi var ju naturligtvis tvungna att provfika.

Bakverket ligger högt upp på Bondegatan (nr 59 för att vara exakt), inte långt från Ersta sjukhus, där det hippa och trendiga Söder blivit lite mer alldagligt. Planlösningen i lokalen är öppen och gränsen mellan kök och kafédel känns flytande vilket ger en informell känsla. Här hade jag önskat att jag kunde skriva hemtrevlig men den enkla, näst intill asketiskt inredda lokalen förtar tyvärr den känslan. Den spartanska inredningen ger även upphov till en hel del buller vilket gör det något svårt att konversera.

Under vårt fika var kaféet fullt och med ett konstant flöde av kunder. Vi kan inte mer än att undra huruvida detta beror på att Bakverket är ett fantastiskt kafé eller om de ökat sin kundkrets i och med DNs skriverier.

Bakverket bakar sina egna franskinspirerade bröd och kakor. Utbudet är varierat och har en fantastisk charm. Min Brioche med färskost och marmelad var verkligen dagens överraskning och var absolut värd sina ynka 12 kr. Utöver sitt hembakade bröd är nämligen Bakverkets styrka sina överkomliga priser.

Bakverket har ingen egen hemsida utan en blogg. Fast jag undrar vad man ska med en företagsblogg till då den senast är uppdaterad för nästan fyra månader sedan. Då hade en hemsida med lite fina bilder och information om öppettider varit bättre.

Om jag hade bott granne med Bakverket så hade ni förmodligen sett mig där ibland sittandes med en latte, eller kanske en frukost läsandes tidningen på helgerna. Bakverket är nämligen ett ypperligt kvartersfik men det är inget ställe jag skulle vallfärda till om det nu inte vore för den där gulddrakenomineringen.

/C


Inga kommentarer: