lördag 4 oktober 2008

Blå Porten

Det gäller att ta till vara de vackra höstdagarna och verkligen passa på att njuta av sin fika på en uteservering, vem vet, just denna fika kanske är den sista.

Denna helg fick Blå PortenDjurgården en påhälsning av oss. Fördelen med Blå Portens uteservering är att den ligger på en innergård vilket gör att höstvindarna dämpas något. Men även om det inte är väder för utefika är Blå Porten värt ett besök. Lokalen är L formad och atmosfären är trevlig, dock kan det vara svårt att få sittplatser på vintern.

Deras uppdukade fikabrödsbord ser alltid inbjudande ut och det är svårt att välja bland godsakerna. Idag fick det bli en blåbärstoscakaka och chokladmoussetårta. Blåporten serverar även mat men personligen tycker jag att portionerna i förhållande till kostnaden inte är helt tillfradsställande, så då tar jag hellre en matig smörgås om hungern slagit till.

Det enda negativa med vårt besök var de fritt springande barnen som kastade saker omkring sig medan föräldrarna var upptagna med sin mat/fika. Jag förstår mig verkligen inte på dessa människor som bara låter barnen härja fritt och störa andra gäster utan att de ens höjer ögonbrynet.

Blå Porten har förövrigt hamnat i Berliz turistguide över Stockholm. Jättekul för dem men för egen del är jag lite orolig över att det kommer att bli en turistfälla men det får tiden utvisa. Å andra sidan har ju Blå Porten ett stort kundunderlag i gäster som ska/har varit på Cirkus eller Gröna Lund.

Närmaste granne med Blå Porten är Liljevalchs konsthall och jag rekommenderar verkligen att besöka deras Vårsalong och har man ändå tagit sig ut på Djurgården och det är vackert väder så är en promenad ett måste!

/C

1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar också Blå Porten skarpt!

Utekatten