lördag 20 december 2008

Espresso House

Som jag tidigare bloggat om så är jag ett stort fan av Starbucks. Varje gång vi är utomlands så är det en självklarhet att besöka ett Starbucks och dricka deras fantastiska frappuccino. Jag beklagade mig då att inte Starbucks finns i Sverige och det lär inte bli något heller. En av mina vänner tröstade mig med att det skulle finnas något liknande på Espresso House.

Vi har vid tre tillfällen besökt olika Espresso Houses och vid samtliga tre tillfällen har deras frapino (motsvarigheten till frappuccino) varit slut. Vi undrar ju nu naturligtvis om det finns någon sådan över huvudtaget.

Espresso House har gjort en storsatsning och finns nu överallt känns det som. Utöver fristående kaféer som i Gamla Stan och Sveavägen finns Espresso House på de flesta köpcentrum runt Stockholm. De har även sitt eget bageri som försörjer de olika butikerna med bröd och sötsaker.

På deras hemsida kan man läsa att "Bagaren är lika viktig som baristan" men av det fikabröd jag ätit på Espresso House så undrar jag om deras bagare har lika lång utbildning som en barista (ca 2 dagar) för den Mud Cake jag åt smakade mjöl och kletade fast i gommen. Bullen hade fortfarande en eftersmak av jäst. Dock kan man inte klaga på kaffet. När jag passerar T-centralen så brukar jag slinka in på Espresso House och köpa en latte.

I vår jakt på något motsvarande en frappuccino så har jag nu hört rykten om ett ställe vid Odenplan. Måste undersökas.

/C

1 kommentar:

semne sa...

Hej!
du vet att espresso house ägs av starbucks? därför kommer starbucks inte komma till sverige men vissa av bönorna kommer hit iaf :)Och de har "frappe" och den är precis som originalet! Får ta en prommis med vovvarna någon dag! Kexet behöver någon att leka med. kram Therese