lördag 21 februari 2009

Lux-bulle

Jakten på den godaste semlan går vidare och nu har vi själva varit och provat Konditori Droppens semlor. Semlebullen var lite seg, på ett positivt sätt och mandelmassan var inte allt för söt. Vi blev dock lite snopna över att det inte fanns någon servering på Droppen utan att det endast var en brödbutik. Så vi fick snällt ta med oss semlorna hem och äta dem med hemkokat kaffe.

Häromdagen gjorde vi en utflykt till Lilla Essingen och besökte Lux Dessert och Choklad. Det är tänkt att man skall köpa sina desserter där och ta med dem hem för förtäring. Även Lux säljer semlor och det lite speciella med dessa är att de tillverkas på beställning i butiken. Färskare än så kan det inte bli. För min del var det lite för mycket kardemumma i degen och mandelmassan var lite grov. Jag gillade däremot att semlan inte var å söt. T hade motsatta åsikter, han tyckte att åtminstone grädden var lite för osöt.

Smaken är som baken och vilken som tillverkar den godaste semlan kommer nog aldrig att skrivas i sten. Så man får göra som jag rekommenderade i mitt förra inlägg om semlor, gå ut och prova sig fram på egen hand och hitta sin egna favorit.

/C

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillade tipset på bakformar.

Nästa helg tror jag att jag kommer att berätta om något kafé dit man kan ta med sig hunden.