lördag 30 juli 2011

Saltå kafé

Sommaren innebär utflykter även en bit utanför Stockholm och en halvsolig dag styrde vi åter kosan mot Järna för att göra ett besök på Saltå kvarn. Fröken Fika är mycket förtjust i deras produkter och efter att ha ätit havregrynsgröt med Saltå kvarn-havre kan man aldrig gå tillbaka till andra märken - med andra ord var förväntningarna ganska höga.


Lokalen där kaféet är inrymt är inte den roligaste. Dessutom var det ganska mycket folk vilket gjorde att det blev mycket trångt och det tog (för) lång tid innan vi köat oss igenom - något som kan sänka humöret något. Inredningsmässigt hade man kunnat önska att kaféet lagt ner lika mycket kärlek som på sina bakverk.


Då inte hundar var välkomna upp på verandan satte vi oss på en liten ö strax utanför där det fanns bord. Lummigt runt omkring med lite porlande vatten gjorde det riktigt mysigt även om jag av någon anledning inte gillar att sitta på smågrusplan.



När Herr Fika äntligen tagit sig igenom kön kom han i alla fall med en ost- och skinksmörgås som verkligen var god. Det var länge sedan jag åt en sådan smakrik skinka! Även tårtbitarna som han köpt (på vinst och förlust eftersom jag inte hade möjlighet att komma in och titta på utbudet pga trängseln) var väl tillredda och härligt smakrika.


Under kaféet finns en liten butik där man kan köpa Saltå kvarns produkter och bröd.  Känslan är lite gammaldags och det känns bra att välja bland ekologisk och närproducerad mat. Lite lustig är det dock att priserna är högre här i deras egen butik än om jag skulle handla den amma på mitt lokala ICA. Men lite havregryn, vetemjöl och juicer samt ett bröd fick följa med hem i alla fall.

Jag är lite kluven över detta ställe. Det är ungefär som att se en favoritfilm med en skådespelare som man verkligen älskar. Sedan ser man recensioner och intervjuer med skådespelaren om filmen och så helt plötsligt försvinner den där magiska känslan som fanns innan. Mystiken är bruten och det blir inte detsamma igen. Det som bakas och serveras på Saltå Kafé är verkligen gott och jag är absolut villig att betala lite mer för ekologiskt och närproducerat med rena produkter men miljön som detta görs i förtar tyvärr känslan något så i fortsättningen bakar jag nog själv med deras produkter.

/C

Inga kommentarer: