måndag 28 mars 2011

Classic Tea Room

På kafétäta Rörstrandsgatan i Birkastan ligger, det från gatan oansenliga, Classic Tea Room.


I jakt på något nytt och annorlunda snubblade jag tack vare Cafékartan.se över detta kafé och det väckte min nyfikenhet. Ännu mer nyfiken blev jag då det stod att man bör boka bord för att garanteras plats. Både jag och T är mycket förtjusta i Storbritannien och har goda minnen från traditionella engelska kaféer.

Är man som oss, ofta ute och besöker kaféer, händer det med jämna mellanrum att man tappar modet och upplever att det inte finns några kaféer som klara samtliga kriterier för en perfekt fikaupplevelse (miljö, service och utbud). Men när vi klev in på Classic Tea Room så mötte jag något jag inte upplevt på länge - istort sett det perfekta fikat!


Vi möttes av en medelålders korrekt men hjälpsam värdinna som visade oss till rätta. Hon hade stor känsla för att se sin kund och ge service när så behövdes men samtidigt lämna utrymme för att kunna konferera och fatta privata beslut. Då salongen var fullbokad fick vi sitta vid en soffgrupp för fyra. Värdinnan föreslog att vi skulle sitta bredvid varandra i soffan så att vi kunde viska hemligheter diskret till varandra om det skulle behövas. Jag måste erkänna att det kändes lite speciellt att fika så nära och intimt.


Vi hade bestämt oss för en afternoon tea och kaféet, eller bör man säga terummet, erbjöd några olika alternativa menyer. Vi valde varsin afternoon tea delux med smörgåssnittar, nybakta scones med hemgjord clotted cream, sylt och lemoncurd, småkakor samt en tårtbit. Vi fick hjälp med att välja varsitt te som värdinnan trodde passade just vår smak. Teet serverades i tekoppar från Rörstrand. Snittar, scones och småkakorna kom på en egen liten ställning för assietterna.


Vi avslutade med att gå fram till tårtdisken och valde ut varsina tårtbitar. Jag valde en chokladtårtbit som var förvånansvärt lätt och luftig å ena sidan men å andra sidan fyllig och krämig. Det var bara lite försmädligt att jag vid det laget började bli tämligen mätt.


De som känner mig vet att jag, om jag snubblade över en tidsmaskin, skulle flytta mig åter till tidigt 1900-tal och Classic Tea Room hade passat in bra där. Jag hade suttit i min långa klänning, handskar och hatt, sippandes te och skvallrat med goda väninnor (för det finns ju inget annan möjlighet än att jag naturligtvis tillhör societeten. Förmodligen bor jag till och med i Hallwyllska palatset).


Det lite brutala uppvaknandet kom med notan. Vår meny kostade 215 kr per person vilket kanske inte är helt gratis men å andra sidan var upplevelsen väl värd pengarna. En annan detalj som drar ner lite på upplevelsen var att man bara fick sitta en och en halv timme vilket är lite snålt tilltaget för deluxmenyn men jag förstår varför. Classic Tea Room är definitivt ett ställe att ta med sin älskade, första dejten, sin mamma eller någon annan där man ställer krav på kvalitet.
En lustig reflektion är att vi två som satt vid ett bord för fyra blev nobbade vid två tillfällen av andra gäster som ej bokat bord. Något som är lite tråkigt i Sverige. Vi vill inte störa, tränga oss på eller dela med oss av vårt privatliv. Vi väljer hellre att gå till något annat ställe än att behöva dela bord med två okända människor. Eller var det vi som kanske luktade illa ;).

/C

Inga kommentarer: