söndag 6 mars 2011

Den perfekta fikaupplevelsen

Ju oftare jag besöker ett kafé, går på bio/teater, reser runt i världen eller något annat jag gör ofta så inser jag att kriterierna hela tiden snävas åt och kraven på det jag tar mig för ökar, speciellt om det handlar om något jag betalar pengar för.

När jag och goda vännen E pluggade på LTU så kom vi fram till att OM man lyckas skapa ett venndiagram
för att beskriva en företeelse så var lyckan och framgången i arbetslivet gjord. I alla fall om man är civilingenjör eller arbetar med management. Så här kommer det; venndiagrammet för den perfekta fikaupplevelsen.
Redan på 90-talet sa Farbror-Barbro att det inte fanns någon genväg till det perfekta ljudet och visst har h*n rätt. Det finns inga genvägar till det perfekta, oavsett vad det handlar om.

För den perfekta fikaupplevelsen spelar tre faktorer in; utbud, service och miljö. När dessa tre faktorer faller samman blir det en fullträff. Och jag lovar, efter att ha besökt ett stort antal kaféer runt om i Stockholm, Sverige, ja till och med Europa så är det få verksamheter som lyckas med att få ihop de tre.

Utbudet: Ska vara varierat, fräscht och om möjligt egenproducerat med själ och hjärta. Jag tar dock hellre ett mindre utbud än fabriksbak. Om man inte har möjlighet att baka själv så bör verksamheten leta upp en högkvalitativ leverantör som kan hjälpa en med det. Att endast erbjuda fabriksproducerat diskvalificerar en obönhörligen.

Servicen: Som betalande gäst vill jag känna mig sedd och uppskattad. Att bli mött av en hälsning, att bli hjälpt till rätta om man har sitt eget koncept, att personalen är serviceinriktad och löser mina behov. Jag har ingenting emot att betjäna mig själv och bära brickor men jag vill att bord ska vara avplockade och avtorkade. 

Miljö: Lokalen eller lokaliseringen är det som knyter samman upplevelsen. Jag har egentligen inga preferenser om det ska vara modernt och trendigt eller ett klassiskt kafferum. Det jag dock uppskattar är att det finns ett tema och att man håller sig till sin valda väg och vårdar denna. Miljön och inredning talar om vad kaféägaren står för och vill med sin verksamhet. Det som är viktigast är att den ska vara välkomnande, tillgänglig. och helst ha en egen identitet Det jag dock har svårt för är trasiga möbler och nött/sprucket porslin. Naturligtvis ska det man serveras på vara rent.

För den perfekta fikaupplevelsen skulle man kunna få in en fjärde faktor och det är ju naturligtvis fikasällskapet. Men eftersom inte en kaféägare kan styra över vem jag fikar med så lämnar jag sällskapet till fikagästens ansvar.

Jag skulle gärna vilja höra mer om er läsares bästa fikaupplevelser. När och var hade du en perfekt fikaupplevelse?

/C

1 kommentar:

Fikasvettot sa...

Intressanta formuleringar! Jag skulle vilja lägga till en sak: engagemang.
Att personalen bryr sig, och inte bara "jobbar där". Men det täcks väl av "service".

Kul blogg (fast den verkar ha somnat in?). Jag håller på liknande bloggande, fast blandat med cykelrelaterade ämnen (eftersom jag cyklar till fikat).
fikasvettot.blogspot.com