lördag 12 mars 2011

Tedans på Nordiska museet


Nordiska museet på Djurgården anordnar med jämna mellanrum Tedans. Jag och T har pratat om att det vore skoj att prova på detta men det har aldrig blivit av. Så när raraste J ringde och frågade om vi villa följa med tvekade vi inte utan ryckte ut dansskorna ur garderoben och begav oss iväg till Djurgården.


Innan man kan ge sig ut på dansgolvet måste man ju som sig bör grunda med te och scones samt en liten kaka till. Utbudet på museets kafé kanske inte är det största eller mest exklusiva men det som erbjuds är välsmakande och miljön är trevlig.

Tedansen drar i huvudsak till sig en lite äldre publik och här bekräftades det lite fördomar när det visade sig att nästan alla stolar och bord var paxade av den gråhåriga maffian. Men efter lite trixande så hittade vi ett bord med stolar för vårt sällskap.


Sconsen med tillbehör som serverades hade kanske något mer att önska. Bullen i sig serverades ljummen och frasig på utsidan dock tyvärr lite degig invändigt men överlag tämligen välsmakande. När det gäller tillbehören hade jag kanske önskat något annat än vispgrädde till. (traditionellt ska det ju vara clotted cream till scones) och standardmarmelad är inte min personliga favorit. Till detta dracks naturligtvis te som sig bör. Fikan avslutades med en liten minisemla som var färsk och välbalanserad.


Lagom mätta och belåtna begav vi oss ut på dansgolvet där Solskensorkestern stod för den musikaliska underhållningen. Eftermiddagen gick i både stämningsfulla och fartfyllda svenska schlagers från 1930-40 talet och jag förundrades över hur många av dessa gamla örhängen som jag var välbekant med.

Att dansa runt där i stora hallen på Nordiska museet var verkligen en upplevelse. Från början var det som om jag mötte mig själv om 40 år men när vi väl fått upp farten och hittat takten så var det hur kul som helst. Nästa gång har vi till och med tänkt oss att våga på ett partnerbyte... ;)

Har du någon rolig kombination med fika och aktivitet att tipsa  om?

/C

Inga kommentarer: