lördag 18 april 2009

Kafé Sjöstugan

Vid Brunnsvikens norra strand i Bergshamra, närmare bestämt Pipers väg 22, finner man Kafé Sjöstugan. Sjöstugan bakar allt sitt eget fikabröd och tillagar sin egen mat och utgångspunkten i råvarorna är ekologiskt och rättvisemärkt. Utöver kaféverksamhet har Sjöstugan även musikspelningar, pyssel och slöjdverksamhet så har man ett sådant intresse kan det vara värt att besöka deras hemsida regelbundet för att uppdatera sig om vad som händer.

Sjöstugan brann ner för ett antal år sedan och ersattes av baracker, sponsrade av Skanska ?! I år håller man på att bygga en takförsedd veranda som frivilliga får hjälpa till och måla. Miljön och utsikten över Brunnsviken är verkligen mysig och kaféet har sin egen brygga där man kan lägga till med sin båt eller varför inte en kajak. Annars kan man promenera runt efter vattnet från Haga.

Sjöstugan utstrålar en viss bohemisk kollektivkänsla där batikkläder och foträta skor är en del av inslagen. Porslinet är ett hopplock av avlagda koppar och assietter som skänkts eller fyndats på loppis. Jag har verkligen ingenting emot blandat porslin. Det kan till och med vara riktigt charmigt och förhöja stämningen och på ett ställe som Kafé Sjöstugan är det ett måste. Däremot så finns det en gräns för hur länge en kaffemugg kan användas innan den bör återvinnas, om inte annat än av hygieniska skäl. Vissa av muggarna skulle jag inte ens sätta mot min mun och det förtar tyvärr även lite av charmen.

Jag måste erkänna att jag har lite fördomar om kollektiv och med allt för sunkigt porslin och en känsla av att Sjöstugan invändigt känns smutsig så bekräftar detta olyckligtvis mina fördomar. Jag vet att lite skit rensar magen och att mycket mättar men det måste finnas en balans. Jag tycker att så många som möjligt skall förtära rättvisemärkta och ekologiska produkter och jag stödjer mer än gärna sådana verksamheter men Sjöstugan skulle behöva en städdag med lite uppfräschning.

Vi kommer säkerligen att återvända till Sjöstugan under sommaren för den sköna miljöns skull och de goda bullarna som är bakade med kärlek.

/C

Inga kommentarer: