fredag 21 november 2008

Café Foam

I de pampiga gamla husen på fashionabla Östermalm finns en dörr som inte riktigt stämmer in i med resten av fasaden. Dörren leder in till Café Foam och adressen är Karlavägen 75.

Café Foams fikautbud kändes lika spartanskt och sparsmakat som resterande inredningen. Ägarna har säkerligen lagt ner sin själ i att skapa ett modernt och coolt ställe och även om jag gillar den röd/lila färgskalan kan jag inte annat än känna att någonting saknades. Visserligen var lokalen L-formad och andra delen bestod av låga stolar med bord där mysighetsfaktorn var något större. Jag är överlag inte förtjust i att sitta på rad och balansera på höga pallar/stolar som aldrig passar någon under medellängd.

Denna gång valde vi att äta mat istället och min Ceasarsallad var helt okej om än något mäktig. T's kyckling- och fetaostsallad var också god om man bortser från den överdoserade dressingen av balsamvinäger.

Jag hade ganska höga förväntningar på Foam då deras hemsida ser varm och välkomnande ut samt att jag läst på andra sidor att det ska vara trevligt. Tyvärr måste jag säga att jag blev besviken då det inte levde upp till mina förväntningar. Jag kommer säkerligen besöka Karlavägen igen men då går jag till kvarterets andra hörn och besöker grannkaféet Tösses istället.

/C

Inga kommentarer: