måndag 24 november 2008

DN's Gulddraken



På onsdag presenterar DN's På Stan vinnarna till 2008 års Gulddraken. Detta är för mig en riktigt märkligt utmärkelse. Jag har försökt dammsuga nätet om information samt att jag har frågat de nominerade kaféerna vad kriterierna är för att bli nominerad till en Gulddrake. Jag har helt kammat noll. Ingen vet varför just deras verksamhet blivit nominerad. Det går knappt ens att hitta information på På Stans egna hemsida om Gulddraken, om man inte specifikt söker via Google.

Om nu detta är en tävling där man utser Stockholms "bästa" kafé, krog och bar så borde det väl finnas några kriterier som definierar reglerna, eller? Kan det vara så att detta pris är en högst subjektiv bedömning från redaktionen för På stan?

De tre nominerade till 2008 års Gulddrake i kategorin kafé är:







Vi har besökt alla tre kaféer och för mig finns det en självklar vinnare. Visserligen är det ganska jämt mellan Bakverket och Petite France. Båda kaféerna är franskinfluerade och tillverkar sitt eget bröd med passion och kärlek. Personalen har varit trevlig och stämningen lättsam. Båda ställena har förvånatsvärt bra priser för sin höga kvalitet.

Segrande ur striden går dock Petite France. Det som avgör är den något större och mer exklusiva utbud som erbjuds, till i stort sett likvärdiga priser. Den mer ombonade lokalen och då framförallt akustiken samt möjlighet till en mysig uteservering var också en avgörande faktor. Slutligen känns Petit France mer tillgängligt på Kungsholmen med promenadstråk mot Norr Mälarstrand och Rålambshovsparken än Bakverket.

Så jag håller tummarna för Petite France på onsdag och får ni inte Gulddraken så får ni i alla fall en Gyllene kanelbulle av mig.

/C


Inga kommentarer: