tisdag 26 augusti 2008

Asknäs Gård


Hela sommaren har jag hört reklamen där man skall klicka sig in på ve ve ve punkt asknas punkt se, jo du hörde rätt det var asknas du skulle skriva. Hur sorglig denna radioreklam än är så är verkligen Asknäs gård värt mer än ett besök på deras hemsida.

Jag och min sambo gillar att göra små utflykter till olika ställen när tillfälle ges och denna utflyktsdag skulle egentligen inte gå till Asknäs gård utan till Kina slott och av anledningar jag skall göra i ett annat inlägg så fortsatte vi ut på Ekerö och hamnade lite av en slump på Asknäs gård.

Bilden ovan är verkligen inte rättvisande för versamheten men det ger en liten hint om stilen på omgivningarna i alla fall.

Asknäs gårds filosofi bygger på att försöka använda så många ekologiska och närproducerade ingredienser som möjligt och det märks på resultatet. Det blev en mycket personlig fika med hembakad paj, vaniljsås och kaffe i trädgården med utsikt över mälaren.

Det var som att bli hembjuden till Emil på Lönneberga på kalas. Lite extra roligt och stämningshöjande var det pågående bröllopet i kyrkan bredvid.



Jag läste nu på deras hemsida att Asknäs gård skall byta ägare under hösten. Jag får bara tacka de forna ägarna och önska de nya ägarna lycka till och jag hoppas att man fortsätter att driva gården som idag.

Till er som för första gången beger er ut till Ekerö och åker bilfärjan över vid Slagsta så kostar denna pengar, något som vi trogna Vaxholmsresenärer blev lite chockade över.

/C

1 kommentar:

Heidi sa...

haha...as-knas...hahaha....:-)