lördag 30 augusti 2008

Kladdkaka

När man googlar på kladdkaka får man upp över 400 000 träffar på nätet och väljer man bildvarianten får man upp 13 000 träffar.


Jag minns första gången jag åt en bit kladdkaka. Det var i början av 80-talet och jag var såld redan vid första tuggan! Det var sommar i Skellefteå och min några år äldre kusin hade bakat detta nya och spännande bakverk. Jag fick lära mig att man i Norrland åt kladdkakan tillsammans med ett glas kylskåpskall mjölk och den sommaren blev det mången bit kladdkaka med möjlk. Mest spännande och lite förbjudet var det att äta kladdkakan till frukost.

Nu, nästan 3o år senare är kladdkakan forfarande "still going strong" och det finns nästan lika många sätt att tillaga den som det finns människor som bakar. Det finns likheter med samtliga recept men också en egen touch som gör receptet till sin egen favoritvariant. Kanske beror det på att en kalddkaka är så enkel och snabb att göra när man väntar gäster eller så beror det på att det bara är så förbaskat gott?

Jag tänkte i alla fall dela med mig av mitt recept som jag fått av min svägerska.

Kladdkaka

100 g Smör
3 dl Strösocker
2 st Ägg
2 tsk Vaniljsocker
5 msk Kakao
1½ dl Vetemjöl
1 nypa Salt

Blanda ner alla ingredienser i det smälta smöret.

Grädda i ugnen ca 25 minuter vid 175 grader.

Senast jag bakade denna kladdiga kladdkaka (se upp med gräddningstiden) så valde jag att byta ut hälften av sockret till råsocker vilket gav en lite knäckigare smak.

/C

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min mormor lärde mig ett uråldrigt recept på "tuppkaka", som är nästan samma ska, men inte såååå kladdig.

Sen vill jag tipsa om ett fik: Lyran söder om stan (bredäng? Hm) Hur som helst tror jag att det skulle falla herrskapet i smaken, det är en fantastisk miljö och de är inte så dumma på det ätliga heller! Ta en solig och varm höstdag!

Fröken S sa...

Tuppkaka låter spännande! (Såvida det inte innehåller en tupp, för då tror jag att jag avstår :-D.

Varit på Lyran har vi, vid flertalet tillfällen... ;-)