lördag 6 september 2008

Café Puck


Vi hade en massa planer om dagen och så vaknade vi upp till regntunga skyar. Bland annat tänkte vi fotografera en del kaféer som jag gärna vill skriva om men som vi inte har några foton på. I dag var det dock inget bra fotoväder så vi la om våra planer.

Min goda vän L har tipsat mig att skriva om Café Puck på Hornsgatan på söder (det var många år sedan jag var där själv).

Café Puck har fått sitt namn efter den puckel på Hornsgatan som lokalen ligger på. Mitt emot står Maria Magdalena kyrka och dagen till ära var det bröllop. Med latten i handen iakttog vi genom kaféfönstret brudparet och dess följe när de försökte undkomma det ösande regnet. Vi får hoppas på det gamla ordspråket att regn på bröllopsdagen betyder lycka och rikedom.

Café Pucks lokal är målad i en varm gul nyans och lokalen är långsmal i ett och ett halvt plan. Den ruggiga dagen motades bort av tända ljus på borden, kandelaber i fönstret och i övrigt en svag och behaglig belysning. När jag satt där så insåg jag sommaren är slut och jag hoppas på en vacker höst där man kan kura ihop sig med någon god varm dryck på ombonade kaféer som just detta.


Fikautbudet på Café Puck var kanske något påvert och de massproducerade morotskakebitarna samt kärleksmumsen är inte riktigt min favorit. Jag fastnade dock för kyckling- och mosarellafocaccian samt, den höstlika dagen till ära, en äppelpaj. Dessa pajer finns på flera kaféer och jag har faktiskt undrat lite hur de smakar för de ser väldigt maffiga ut. Smaken var helt okej även om den nog hade varit godare om man värmt den något (det skall jag be om nästa gång).


Gästklientelet på Café Puck är 30+ och den lugna, gungiga, bossanovan som spelades i bakgrunden förstärkte den varma stämningen på kaféet. Hit kommer vi säkerligen tillbaka, då kanske efter en lång promenad på söder.

/C

Inga kommentarer: