torsdag 4 september 2008

Ulriksdals slottskafé


Bredvid Orangeriet vid Ulriksdals slott ligger slottskaféet. Första gången vi besökte kaféet, för ett par år sedan, var disken fylld med delicatobitar och tårtbitar från mandelbagaren som såldes till ockerpriser. Dessutom tog inte kaféet kontokort vilket jag upplevde som mycket märkligt. Eftersom vi stämt träff med goda vänner var det bara att bita i det sura äpplet samtidigt som jag lovade mig själv att inte återkomma.

Av en slump blev det dock så att vi återvände efter att ha missat buffén på Ulriksdals trädgårdscafé (om man söker på Allt om Stockholm så har de blandat ihop de två kaféerna) och vi vandrade vidare mot slottet.

Det visade sig att kaféet bytt ägare och utbudet förändrats till det bättre. Här fanns hembakade kakor, tårtor och annat gott. Innergården har fått en lite trivsammare känsla där det både fanns vattenskålar för hundarna samt mat/godis till dessa. Inne i kaféet finns det, för regniga dagar, tre rum som är inredda i ombonad stil och naturligtvis hänger kungen och drottningen som porträtt på väggen som sig bör.


Kaféets sortiment består till viss del av ekologiska produkter och för ett par kronor extra kan man erhålla en KRAV-latte. Det fanns dock bara ett litet krux med detta och det var att man inte valde att använda ekologisk/KRAV-märkt mjölk i latten utan bara i bönorna. Hur dumt är inte det? Om jag nu ändå som någon form av tänkande konsument gör det aktiva valet att betala extra för ekologiskt då vill jag, nej jag kräver faktiskt, att även mjölken skall vara det då den är ca 50% av en latte. Som tur var var inte sambon inne i kaféet när jag påtalade detta...

Om du ändå hittat hit så är det ju naturligtvis självklart att sedan promenera i slottsparken men även vidare efter Edsviken.

/C

Inga kommentarer: