måndag 8 september 2008

Fikasensualism

Eller fikaporr som en lite mer burdus person skulle säga...

Jag spenderade söndagseftermiddagen på soffan framför TV:n och fastnade för Leila bakar på TV4. Normalt brukar jag inte ha ro att sitta och titta på dessa typer av program och i ärlighetens namn så är detta ren och skär tortyr för en sådan som mig. Att se dessa bakverk kreeras, det ena mer ljuvligt än det andra, får mitt snålvatten att rinna.

Det ser så enkelt och inspirerande ut att jag vill kasta mig upp ur soffan och in i köket för att sätta igång direkt. Jag tycker verkligen om att baka, det enda kruxet är att jag inte är lika förtjust i att äta det jag själv tillverkar. Så har det varit ända sedan jag var barn. Mammas hembakta bullar med kall mjölk var en sann njutning men när jag blivit stor nog att åstadkomma det själv så hade liksom suget försvunnit.

Men visst drömmer jag ibland om att få vara lika sockersöt som Leila (det skulle T gilla ;-)) och ha samma glädje och passion till bakverken som hon har. Skulle jag kunna tänka mig att äga ett kafé? Nej, aldrig i livet! Jag vill ju kunna njuta av bakverken själv. Men jag önskar verkligen att fler som Leila kunde öppna mysiga kaféer dit jag kunde gå.
Leilas recept kan man dock njuta av här och hemlighetsfullt bloggar hon om kommande projekt.

/C

Inga kommentarer: