måndag 29 september 2008

Waxholmsbagarna

Waxholmsbagarna hade länge endast ett bageri utan servering dit man kunde komma och köpa sitt bröd men för ett par år sedan tog de över Zanders gamla lokaler. Så nu finns Waxholmsbagarna på hörnet vid Söderhamnsplan. Uteserveringen blickar ut över gästhamnen och allt borde vara frid och fröjd.

Tyvärr är lokalen helt själlös och totalt ocharmig. Hade man graderat mysighetsfaktorn så hade den nog fått -5, vilket är väldigt trist. Det är som att sugas tillbaka till en Domuskafeteria från -85. Enda skillnaden här är att allt fikabröd faktiskt är bakat på plats.

Jag har verkligen försökt undvika Waxholmsbagarnas lokaler så gott det går men i veckan var jag och vänner där och fikade (ombyte förnöjer, tja eller något...). Det blev en latte och kladdkaka med äkta vispad grädde. Latten var besk och kladdkakan alldeles för söt. Det vanliga kokkaffet hade nog stått i sin kanna väldigt länge eftersom den brända smaken slog igenom ganska kraftfullt. Den enda glädjen var det trevliga sällskapet!

MEN även om jag inte direkt kan rekommendera Waxholmsbagarna som ett bra fikaställe så bakar de de absolut godaste bullarna jag någonsin ätit. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att åka ut till Vaxholm bara för deras bullar och längder! Deras smörbullar med flagad mandel kan göra hela min dag (och då är jag ingen bullfantast).

Så om ni någongång är i Vaxholm så gå in till Waxholmsbagarna och köp med er bullar och ät dem någon annanstans, äsch, köp två var på en gång när ni ändå är där. Även semlorna som kommer efter jul är värda att mumsa på!

/C

3 kommentarer:

Anonym sa...

Prova deras frukostbuffe istället. Den är mycket bra. Jag tycker om lokalen, den är så där enkel och choosefri med sina träbord. Sedan är utsikten perfekt när man vill försjunka i någon tanke hämtad från en artikel i morgontidningen. Kan berätta attt jag bor inne i stan och att jag är gruvligt trött på alla dessa designade cafeer. Waxholmsbagarna är enkelt och rent.

Anonym sa...

Nyligen inne på Waxholmsbagarna och fikade och åt världens godaste räkmacka. Men snälla, mysa till det lite åt det hemtrevliga hållet. Väldans trevlig personal får jag säga.

Anonym sa...

Har ständigt påpekande från Miljö och Hälsa om renligheten. Musbajs i all ära, men inte på ett bageri.