onsdag 3 september 2008

Delicato


Delicatos reklam är helt fantastisk! Var gång jag ser en lastbil passera förbi med dessa enorma bilder på högar av dammsugare och chokladbollar får jag lust, att liksom en hund, jaga efter bilen. Att stå vid en busshållplats efter en hård dag på jobbet och stirra in i dessa bakverk kan närmast liknas vid tortyr. Att stå där med snålvattnet rinnandes och samtidigt motarbeta lusten att rusa iväg till närmaste inköpsställe kräver en hel del självdisciplin, i alla fall om man är som jag och gillar choklad.

Budskapet i reklamen är ju oerhört befriande i dagens "perfekta" och högpresterande reklamvärld där man ska äta rätt, nyttigt, vara snygg och på alla sätt och vis perfekt. Och jag måste erkänna att jag ibland kan njuta oerhört av en delicatoboll vid rätt tidpunkt i rätt miljö (även om det händer ganska sällan).


Den miljön är dock inte kafémiljön. Ett kafé som baserar hela sitt utbud på delicatos produkter samt mandelbagarens tårtor kan få mig att handlöst vända i dörren. Det finns ingen anledning till att 2008 servera dessa typer av bakverk och ta lika mycket betalt för dem som om det vore exklusivt hembakat. Nej, dessa sockerstinna transfettsbollar hör hemma på loppisar, idrottstävlingar (jo, jag förstår ironin i det hela) och på riktiga syltor. Absolut inte där jag har tänkt att njuta min helglatte med gosaker till i alla fall.

/C

1 kommentar:

Cam sa...

Bara nickar o håller med...
Delicato funkar vid rätta tillfällena... Inte på ett gulligt, fint eller exklusivt café! Skulle kanske inte vara så drastisk o vända i dörren... Men skulle inte vara så entusiastisk att återvända till haket igen.