fredag 12 september 2008

Födelsedagskalas

Från det att man firar sitt första levnadsår och framåt ska man dels fira sin egen födelsedag men även gratulera nära, kära, vänner och bekanta. Det är alltid spännande att gå på födelsedagskalas, stämningen är oftast god och lika så de bakverk som värden eller värdinnan bjuder på.

Födelsedagstårtan speglar ju ofta födelsedagsbarnets tycke och smak och är en del av jubilarens personlighet. Beroende på tid, ork, ålder och intresse så kan tårtorna variera avsevärt. När jag firar födelsedag så bjuds det ofta på någon form av chokladtårta och även om jag har vänner som är lite mindre förtjusta i choklad så får de snällt anpassa sig på min egen dag, lika väl som jag anpassar mig efter deras tycke och smak på deras födelsedag.

Jag måste erkänna att även om jag tycker att det är kul att baka så har jag de senaste åren faktiskt köpt färdiga tårtor på lokala konditorier med varierande resultat.

Chokladhuset i Nynäshamn som gör fantastiska Franska chokladtårtor och på dörren till ägarinnans tårtverkstad så står det att om man har ett akut chokladbehov kan man alltid ringa på i Villan för att få behovet tillgodosett.

I Täby ligger Tårtverkstan och där kommer jag avlägga en visit nästa gång det blir min tur att bjuda nära och kära på tårta. Hos Åsa kan man både köpa färdiga tårtor men även allt man behöver för tillverkning och framförallt för att dekorera av tårtor.

Om man nu inte har tillfälle att bege sig till Täby, men ändå vill göra något roligt med sin tårta så kan man köpa dekorationsmaterial på Tårtdecor. Vill man ha mer inspiration för att göra sin tårta personlig så finns tips och inspiration på pysselsidan Skapligt enkelt.

/C

2 kommentarer:

Cam sa...

Hmm, allmänt så är tårtor för mig rätt överreklamerat om det inte är ordet smörgås före... ;)

Fröken S sa...

Det är bara för att du inte hittat "rätt" tårta ;-) Jag som hade för mig att du var och nallade på midsommartårtan jag, men jag kanske har "alkohål"...