söndag 14 september 2008

Hurtigs konditori

Efter en middag på Inferno så beslutade vi oss för att skippa efterrätten och istället hitta ett kvällsöppet kafé inne i Stockholm innan det var dags för ett efterlängtat biobesök. Kvällsöppna kaféer (som har öppet längre än till klockan 19) är inte helt lätta att finna, vilket är lite trist då det är minst lika trevligt att dricka sitt kaffe på maten och äta något litet sött efteråt i en miljö som är gjord för detta, dvs kaféer. Här har ju t ex Xoko profilerat sig men det låg för kvällen tyvärr i fel stadsdel men jag önskar att det fanns något liknande mer i centrala Stockholm.

När vi promenerade Drottninggatan ner så bestämde vi oss för att stanna till vid Hurtigs Konditori, som har öppet till kl 21 i alla fall. Detta har ju i många år varit ett klassiskt konditori som ganska nyligen fått sig ett ansiktslyft. Numer är lokalen någon form av crossover där man fortfarande har försökt bevara svensk kafétradition samtidigt som man lagt till en Osmansk touch med persiska mattor, snirkligt tyg och enorma speglar. Hur som helst så är det någonting i atmosfären som saknas. Vi kan inte sätta fingret på det men någonting mer skulle behövas för att det skall kännas mer trivsamt.

Utbudet är brett och även om bakverken inte är hembakade så känns det frestande att stå vid disken och valet av bakverk är inte helt enkelt. Då vi var relativt mätta efter middagen så nöjde jag mig med en latte och en liten gobit vid namn Hurtigs special. Kakan var något söt men den har gett mig ett upplägg inför julgodiset, vilket jag återkommer till. T valde en skål med vaniljyoghurt och färska bär som såg väldigt inbjudande ut.

Latten som serverades i halvstora latteglas kostade 37 kr (!). Dessutom var kaffet väldigt beskt och alltihopa smakade verkligen inte gott, en stor besvikelse med andra ord.

Heder skall dock ges till den servicemindade kafépersonalen som försökte blidka ett gäng missnöjda kunder som fått isig glass. Jag har nämligen läst äldre recensioner på nätet där man kritiserar Hurtigs för sitt dåliga kundbemötande men nu har man nog tagit till sig kritiken (eller bytt ägare...)

Hurtigs har ingen egen sida på nätet men som kuriosa kan tilläggas att den svenska stickföreningen knitting in Stockholm har i samarbete med Marias garn haft sina möten på Hurtigs och det kan jag tänka mig är en trevligt tillställning.

/C

Inga kommentarer: