söndag 7 september 2008

Muffin Bakery - Linnégatan

Muffin Bakery har fyra lokaler i Stockholm; Fridhemsplan, Tegnérgatan, Drottninggatan och Linnégatan. Vi besökte kaféet på Linnégatan på Östermalm och allt som skrivs refererar till denna lokal.

Muffin Bakery var inte ett planerat kafébesök utan det var en slump att vi hamnade här. Innan jag bloggar så kollar jag alltid av nätet för att se om kaféet har en egen hemsida och Muffin Bakery har en gemensam hemsida för sina fyra lokaler. Det är alltid roligt att läsa hur ett företag presenterar sig själv och sin produkt och sedan se hur detta stämmer överrens med min egen upplevelse av själva besöket.

I detta fall fanns det tyvärr ingen likhet med hemsidan och mitt besök. Visst är det vackra ord om målet att återskapa känslan av barndomens hembakade bullar och bröd, fortfarande varma så att smöret smälter när man brer dem och det sätter definitivt ribban högt för verksamheten.

Hur blev det då? Jo den dumlekolachokladmuffin som jag fick kändes torr och lätt likstel men det är kanske priset man får betala en söndag? Hmmm... dumlekolamuffin förresten, tja, jo det hade nog kanske varit en hel dumlekola i muffinsen men spåret av den fick man leta efter. Jag måste erkänna att jag faktiskt ätit godare chokladmuffins på McDonalds, hur galet det än låter.

Hade jag läst på hemsidan först och sedan gått och fiktat med de förväntningar som hemsidan skapar så hade jag blivit grymt besviken. Kan man i så fall anmäla ett företag för falsk marknadsföring?

Latten i sig var god och välbalanserad men tyvärr lite kall för min smak, speciellt om man ska vänta på tillagad mat. Dessutom är jag inget stort fan av att dricka kaffe ur engångsmuggar om jag inte är ute på språng. Det bästa med besöket var en helt okej kyckling- och fetaostciabatta som serverades grillad med sallad till.

Lokalen är långsmal och målad i de obligatoriska kaffefärgerna, latte, chokladbrun och creméfärgat som moderna kaféer av detta slag har. Ena väggen har visserligen ett stiliserat foto på bakande barn men i övrigt är utrymmet så minimalistiskt att det inte finns en gnutta mysighet att frambringa. Det är definitivt något fundamentalt som saknas för att skapa en trevlig atmosfär.

Vi kom att diskutera just detta fenomen om vad man vill åstadkomma med en sådan lokal. Hur vill man att sina gäster ska känna sig när de "njuter" sitt fika? Måste det moderna ta död på atmosfären och känslan? Hur kommer det sig att lokaler som dessa ändå kan bli en mötesplats mellan människor?

Detta är inget ställe som jag kommer besöka igen men jag vet att Muffin Bakery på Fridhemsplan har fått mycket god kritik på bland annat Allt om Stockholm och kanske kommer jag att prova det någon gång men det lär dröja...

/C

2 kommentarer:

Anonym sa...

kul att läsa din blogg......du få inte glöma att ha med hundcafe...det MÅSTE du bara ha!kRAMMMMMjoanna

Fröken S sa...

Hallå! Himmelska finns redan med och jag har inte hunnit till "Small to bigs" nya kafé på kungsholmen. Sedan skall jag vid tillfälle kommentera min syn på hundar och kaféer ;-)

/C