måndag 1 september 2008

Ulriksdals trädgårdscafé


I helgen besökte vi Ulriksdals slottsträdgård vid Edsviken i Solna. Ulriksdals slott med tillhörande park ingår i Nationalstadsparken eller ekoparken i Stockholm. Denna anläggning drivs av Bosse Rappne, ni vet den passionerade trädgårdsmästaren med de många tipsen i TV4:s Äntligen hemma.

Kaféet är inhyst i ett av de stora växthusen och för att ta sig in måste man leta sig fram mellan Cyklamen, Lyckliga Lottor, krukor i diverse storlekar och färg samt trädgårdsdekorationer som till och med jag skulle vilja ge mig hän åt. (Jag är, enligt sambon, en blomseriemördare).


På vardagar serveras det en vegetarisk buffé till lunch och på helgerna byts maten ut mot en dignande kak- och tårtbuffé som känns helt rätt i sin trädgårdsmiljö. Här serveras fräscha pajer i olika smaker, den obligatoriska kladdkakan och amarettokakor som smälter i munnen. Själv provade jag choklad- och rödbetskakan som var förvånandsvärt saftig. Det finns även rejäla smörgåsar gjorda av hembakat bröd, som man även kan köpa med sig hem. Personligen tycker jag priset på smörgåsarna är lite i det saftigaste laget men de ser väldigt goda ut. Är man hungrig eller lite frusen så kan man prova den varma vegetariska soppan.

Efter fikat promenerade vi längst Edsviken och bort till Ulriksdals slott för att sedan komma åter till växthusen och odlingarna.

Nu i skördetider får man förse sig med en korg och en kniv och vandra ut i odlingarna och skörda sina egna grönsaker och blommor. Jag passade på att återuppleva ungdomsminnen genom att kliva ut i majsodlingen och leta upp solmogna majskolvar. När man känner sig tillfreds med sin skörd är det bara att gå till kassan och betala.


I slottsträdgården bor det även linderödssvin som både jag och hunden tyckte var lite läskiga men samtidigt lite spännande. Det finns även en lekpark med en stor studsmatta där barnen kan få utlopp för sin energi medan föräldrarna ägnar sig åt botanik samt ett soldäck för den som bara vill sitta i trädgården och njuta en stund.

Att hitta till slottsträdgården är inte det enklaste om man kommer med bil. Så kolla upp färdvägen innan, så slipper ni förvirra er! Håll mot Sörentorp vid Järvakorg (E4/E18).

/C

Inga kommentarer: