tisdag 9 september 2008

Kladdkakefeber



Efter mitt inlägg om kladdkakor så ser jag artiklar och tips överallt om dessa bakverk. Till och med på min reklamlista så kom det upp en hemsida som bara handlade om just kladdkakor.

Expressen.se har ju ett samarbete med Allt om mat och just nu har de en artikel om att kladda till det med en kladdkaka. Är det så att kladdkakorna håller på att få ett uppsving igen? Kakan i sig är ju ett klassiskt bakverk som nu förhoppningsvis håller på att få en renässans.

Någon dag skall jag ta med brorson N, 8 år, på chokladkakeprovning i Stockholms kaféflora. Killen är en självutnämnd expert på just chokladkakaor (kanske går det i släkten) och han har en stark åsikt om att Thelins Konditori inne på Fältöversten bakar de godaste chokladkakorna i stan.

Själv fastnade jag för denna GI-insprirerade chokladkakan under sensommaren. Kakan bakas på dinkelmjöl, råsocker och kesella vilket gör att den får en lätt syrlig smak som passar utmärkt med höstbär och lättvispad grädde. Närmare jul blir det nog filéeade apelsinklyftor istället.


Fjäderlätt Chokladkaka

3 st Ägg
2 dl Råsocker
1 dl Dinkelvetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,75 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 g Kesella

Vispa ägg och råsocker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i smeten. Rör om och tillsätt sedan Kesellan. Häll smeten i en bröad springform.

Gräddas ca 25 minuter i nedre delen av ugnen vid 200 grader.

/C

Inga kommentarer: